• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur mycket får man låna i förhållande till årsinkomst?

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Det här ämnet har säkert varit upp förr, men forumet är ju i första hand tänkt att ge hjälp och vägledning i låne-djungeln samtidigt som det ständigt kommer (och återkommer) många nya deltagare som behöver mer koll på läget så jag testar ändå :)

Hur mycket får man (generellt) låna i blanco i förhållande till ens årsinkomst? Finns det någon bortre gräns som är någorlunda väl definierad? Sist jag sökte ett samlingslån minns jag exempelvis att jag fick väldigt få erbjudanden trots bra UC. Och då valde jag ändå "samla allt" på Lendo.

Jag antog då att jag var för högt belånad för att ens vara intressant att erbjuda ett kasst lån med skyhög ränta. Den gången tror jag att jag hade ganska exakt två gånger mer totalt i lån än årsinkomsten.

Och även om outnyttjade krediter ju är bra för UC-scoren kanske de ur den här aspekten kan ställa till det och räknas som "använda/utnyttjade" i den större kalkylen?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

TTA

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
24 Augusti 2021
Meddelanden
74
Mottagna reaktioner
73
Poäng
207
Jag själv har 2x årslön i blanco. Och gissar väl att det är någonstans där snaran dras åt...
Men det kanske beror på hur din uc ser ut, jag har aldrig haft bra uc och varit maxad så det är en okänd mark haha
 

Ankki55

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
2 Februari 2019
Meddelanden
362
Mottagna reaktioner
148
Poäng
327
Jag tror oxå att 2x årsinkomsten är gränsen. Och att man får lägre ränta ju lägre belåningsgrad man har. Så ingen större vits att hålla på och söka samlingslån för ofta utan bättre att vänta tills man har fått ner belåningsgraden sen sista ansökan.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Visst borde det vara så att de räknar på blancon + beviljad (använd eller inte) kredit? Plus hänsyn till inkomstnivå, hyra osv.
 

KalleSpelare

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
2 December 2021
Meddelanden
529
Mottagna reaktioner
240
Poäng
417
Vet inte riktigt vad som är max. På mitt dåvarande jobb som jag hade när jag tog sista lånen (KFM NU) Så låg jag på x4 årsinkomst i blanco innan jag började rycka krediter för att maxxa ut mig själv.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Vet inte riktigt vad som är max. På mitt dåvarande jobb som jag hade när jag tog sista lånen (KFM NU) Så låg jag på x4 årsinkomst i blanco innan jag började rycka krediter för att maxxa ut mig själv.
Jäklars, helt otroligt, hur hög inkomst hade du då?
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Vore intressant att se någon kalkyl eller räknesnurra för det.
Håller med. Men jag antar att det inte är något officiellt som bankerna kör med utan dolt i massa algoritmer. Men det vore sjukt intressant. Skumt nog verkar höga blancon knappt påverkar UC-scoren alls.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp